Eindhoven Airport belicht

In Publicaties by

Veiligheid, (transit)criminaliteit en de aanpak van ondermijning

Logistieke knooppunten zoals vliegvelden zijn kwetsbaar voor georganiseerde misdaad, omdat deze gelegenheidsstructuren bieden voor criminele activiteiten en stromen. De lokale driehoek-plus van Eindhoven wenste zicht te krijgen op de mogelijke aanwezigheid van ondermijnende criminaliteit op en rondom Eindhoven Airport. Bureau Beke heeft dit onderzoek uitgevoerd. De aard en omvang van geregistreerde criminaliteit, de relatie met lokale en (inter)nationale ondermijnende criminaliteit, kwetsbaarheden en de publiek-private aanpak stonden hierin centraal.

Onderzoeksopzet
Om de onderzoeksvragen te beantwoorden, zijn diverse onderzoeksmethoden gehanteerd. Daarbij was oog voor de geregistreerde werkelijkheid op basis van vertrouwelijke registraties van de politie, Koninklijke Marechaussee en Douane, openbare gegevens over de bedrijven op omliggende bedrijventerreinen en diverse (beleids)documenten. Daarnaast hebben we met negentig professionals werkzaam bij publieke en private organisaties op en rondom Eindhoven Airport gesproken.

Resultaten
Uit het onderzoek is duidelijk geworden dat we Eindhoven Airport niet als op zichzelf staande luchthaven kunnen zien, maar als logistiek knooppunt. Een knooppunt waar nadrukkelijker oog moet zijn voor de verschillende verschijningsvormen van ondermijnende criminaliteit. Uit het onderzoek blijkt dat bepaalde maatregelen voor alle logistieke knooppunten belangrijk zouden zijn en dat daarnaast een deel van de aanpak afhankelijk is van de lokale kenmerken van het vliegveld. De lokale karakteristieken beïnvloeden namelijk de aard en omvang, evenals de aanpak, van de (transit)criminaliteit. Daarom is er in kaart gebracht hoe Eindhoven Airport met haar specifieke kenmerken de specifieke vormen van (transit)criminaliteit – onbedoeld – kan faciliteren. In het rapport worden aanbevelingen gedaan op het gebied van onder meer beveiligingsprocedures, corruptie, kennis over ondermijning en het tegengaan van specifieke fenomenen zoals drugssmokkel. Daarbij pleiten de onderzoekers voor het zoveel mogelijk concreet benoemen van vormen van (zware) criminaliteit en de invloed op de samenleving.

Opvolging aanbevelingen
Reactie partners in de aanpak van ondermijnende criminaliteit op en rondom Eindhoven Airport:
Op basis van uitkomsten van het onderzoek is door de partners vanuit het RIEC-convenant – Douane, de Belastingdienst, FIOD, gemeente, KMar, OM, politie – samen met Eindhoven Airport N.V. en Ministerie van Defensie (eigenaar van het terrein en de systemen) met ondersteuning van RIEC Oost-Brabant, bepaald welke punten extra aandacht verdienen. Dit heeft geresulteerd in de integrale samenwerking met als doelstelling:

Het creëren van een duurzame, structurele en integrale samenwerking tussen zowel publieke als private partners die direct of indirect deel uitmaken van de luchthavenprocessen op en rondom Eindhoven Airport. Om zo (eventueel) misbruik van luchthavenprocessen voor criminele activiteiten te voorkomen en/of te verstoren. Door preventieve én repressieve maatregelen te treffen op de thema’s: weerbaarheid, informatiedeling kwetsbare personen op sleutelposities en informatiebeeld aantreffen verdovende middelen.

Op deze thema’s zijn de partners projecten gestart. Een aantal andere aanbevelingen waren soms al onder de aandacht en/of krijgen opvolging onder een (lopend) project.

Opdrachtgever
Driehoek-plus Eindhoven (gemeente Eindhoven, politie, Openbaar Ministerie en Belastingdienst) aangevuld met Douane, Koninklijke Marechaussee en Eindhoven Airport N.V.

Auteurs
Richard Staring, Emily Berger, Juno Van Esseveldt en Joey Wolsink

Uitgave
Bekereeks, 2024

Download
Eindhoven Airport belicht