Rijgedrag op de voet gevolgd

In Publicaties by

Resultaten van twee praktijkpilots met monitor- en feedbacksystemen in de auto

Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) is uitvoerder van de bestuursrechtelijke
aanpak van onveilig rijgedrag. Bij onveilig rijgedrag gaat het bijvoorbeeld om bestuurders die binnen of buiten de bebouwde kom met 60 kilometer per uur of meer te hard hebben gereden.
In opdracht van het CBR evalueerden wij een praktijkproef met twee monitorsystemen waaraan bestuurders die de Educatieve Maatregel Gedrag (EMG) opgelegd hebben gekregen
wegens onveilig rijgedrag hebben deelgenomen.

Binnen de proef is het rijgedrag van de bestuurders gedurende langere tijd gemonitord en getoetst door middel van technologie in de auto. De proef is allereerst uitgevoerd met een DriveTag. Dit is een beacon aan de binnenzijde van de voorruit van de auto waarmee het rijgedrag wordt gemeten. De bestuurder krijgt directe feedback op het rijgedrag via een App op de telefoon; hierbij wordt gekeken naar rijstijl, respect en aandacht in het verkeer. Daarnaast is de proef ook uitgevoerd met een DriveBox. Dit is een ingebouwd systeem in de auto waarmee de snelheid wordt geregistreerd. Hierbij krijgt de bestuurder geen directe feedback, maar worden resultaten gedeeld in een tussentijds gesprek met de trainer.

De vraagstelling in het onderzoek luidt: Wat is de potentiële waarde van monitor- en feedbacksystemen in de bestuursrechtelijke aanpak van onveilig rijgedrag? Om deze vraag te beantwoorden zijn de deelnemers aan de praktijkpilots gevolgd via gesprekken, daarnaast zijn er gesprekken gevoerd met bij de proef betrokken professionals (waaronder trainers) en tot slot zijn er waar mogelijk rijdata geanalyseerd.

Opdrachtgever
Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen

Auteurs
Leanne Sixma en Henk Ferwerda

Uitgave
Bureau Beke, 2024

Download
Rijgedrag op de voet gevolgd
Rijgedrag gevolgd: deskresearch