Een onderzoek naar een vergeten groep binnen de politie
Het eerste contact dat iemand heeft als hij of zij een politiebureau binnenloopt, is met medewerker(ster)s van Intake en Service (I&S). De werkzaamheden van de I&S-ers zijn in de loop van de tijd in omvang en variëteit toegenomen en ingewikkelder geworden. In dit landelijke onderzoek onder bijna 2.000 politiefunctionarissen wordt een beeld gegeven van de functie van de I&S-medewerker, de knelpunten, kansen en mogelijke oplossingsrichtingen. Het onderzoek geeft ook een globaal inzicht over waarom burgers zich in persoon melden aan de balie van een basisteam.
Het onderzoek bestaat uit een mix van onderzoeksmethoden, waaronder een survey onder alle medewerkers I&S en hun operationeel experts en teamchefs met een respons van respectievelijk 80% (n=1.479) en 54% (n=287). Verder werden er bijvoorbeeld ook tien basisteams gedurende twee dagen geadopteerd en daar werd geïnterviewd en geobserveerd door onderzoekers.
De politie geeft aan dat het onderzoek aanknopingspunten biedt om zowel lokaal als landelijk in gesprek en aan de slag te gaan. Doel is om intake en service zo goed mogelijk te organiseren en toekomstbestendig te maken. Deze ontwikkeling staat niet op zichzelf maar heeft ook een relatie met andere organisatieontwikkelingen zoals de digitalisering van het werk. Een en ander zal vertaald worden in een plan van aanpak.
Opdrachtgever
Politie, landelijke portefeuillehouders Dienstverlening en Gebiedsgebonden Politie
Auteurs
Henk Ferwerda, Juno van Esseveldt en Emma Derksen
Uitgave
Politie Nederland/Bureau Beke, 2024
Download
Aan de politiebalie